miércoles, 24 de julio de 2013

Reported Speech: Orders

En reported orders usamos la siguiente estructura:

          order/tell + sb + (not) to-infinitive

Ejemplos:

          Cease fire! (Direct order)
          He ordered them to cease fire. (Reported order)

          Stop talking! (Direct order)
          She told me to stop talking. (Reported order)

lunes, 15 de julio de 2013

Reported Speech: Questions

Reported questions son introducidos por verbos como ask, inquire, wonder o la expresión want to know.

Cuando la pregunta directa empieza por una question word (who, where, how, when, what, etc), la reported question es introducida por la misma palabra.

          What time is it, please? (Direct speech)
          She asked me what time was. (Reported speech)

Cuando la pregunta directa comienza por un auxiliar (be, do, have), o un verbo modal (can, may, etc), la reported question es introducida por if o whether.

          Are there any oranges left? (Direct speech)
          He asked if/whether there were any oranges left. (Reported speech)


En las reported questions, el verbo está en afirmativo. El símbolo de interrogación y las palabras/expresiones como please, well, oh, etc se omiten. Los tiempos verbales, pronombres y expresiones cambian como en las oraciones (ver la entrada relativa a Reported Speech: Statements).

          Can you tell me when the next bus to Leeds is, please? (Direct Speech)
          She asked me when the next bus to Leeds was. (Reported Speech)


lunes, 1 de julio de 2013

Reported Speech: Statements

En reported statements, los pronombres personales y posesivos así como los adjetivos posesivos cambian de acuerdo al significado de la oración.

          John said, "I'm having my bike repaired."
          John said (that) he was having his bike repaired.

Podemos decir lo que alguien dijo tanto mucho tiempo después de haberlo dicho (out-of-date reporting) como poco tiempo después (up-to-date reporting).



Up-to-date reporting

Los tiempos verbales pueden cambiar o permanecer iguales.

     Direct speech: Tim said, "I still haven't done my homework."
     Reported speech: Tim said (that) he hasn't/hadn't done his homework.



Out-of-date reporting

El verbo introductorio está en pasado simple (past simple) y el resto de tiempos cambian tal y como se indica a continuación:

      Direct Speech            Reported speech
     Present Simple -------- Past Simple

          "My train arrives at three o'clock."
          He said (that) his train arrived at three o'clock.

     Present Continuous --- Past Continuous

          "I am playing chess this afternoon."
          He said (that) he was playing chess that afternoon.

     Present Perfect -------- Past Perfect

          "I have made lasagne."
          He said (that) he has made lasagne.

     Past Simple ------------ Past Simple / Past Perfect Simple


          "I paid five pounds for the book."
          He said (that) he paid/had paid five pounds for the book.


     Past Continuous ------- Past Continuous / Past Perfect Continuous


          "I was walking to the bus stop."
          He said (that) he was walking/had been walking to the bus stop.


     Future (will) ------------ Conditional (would)


          "I will return the videos tomorrow."
          He said (that) he would return the videos the next day.

Algunas palabras y expresiones de tiempo cambian según el significado tal y como se indica a continuación:

     now ------------- then, immediately
     today ----------- that day
     yesterday ------ the day before, the previous day
     tomorrow ------ the next/following day
     this week ------ that week
     last week ------ the week before, the previous week
     next week ----- the week after, the following week
     ago ------------- before
     here ------------ there
     come ----------- go
     bring ----------- take


Los tiempos verbales permanecen igual en reported statements cuando el verbo introductorio está en el present, future o present perfect.


          Ann has said, "Breakfast is ready."
          Ann has said (that) breakfast is ready.

Los tiempos verbales pueden cambiar o permanecer igual en reported statements cuando nos referimos a una verdad general o ley de la naturaleza.


          The teacher said, "Malta is an island."
          The teacher said (that) Malta is/was an island.

Ahora vas a practicar lo que acabas de aprender mediante unos ejercicios. Pincha aquí para abrir un pdf con los ejercicios a realizar.

lunes, 17 de junio de 2013

Reported Speech: Introduction

Reported speech es decir lo que otra persona dijo pero sin usar las mismas palabras. No usamos comillas. La palabra that puede ser usada u omitida después del verbo introductorio (say, tell, suggest, etc).

          She said (that) she wouldn't be back until 10 o'clock.

Say - tell
  • say + no personal object - He said he was very tired.
  • say + to + personal object - He said to us he was very tired.
  • tell + personal object - He told us he was very tired.
Expresiones usadas con say, tell y ask:
  • say -> hello, good morning/afternoon etc, something/nothing, so, a prayer, a few words, no more, for certain/sure, etc
  • tell -> the truth, a lie, a secret, a story, a joke, the time, the difference, one from another, somebody one's name, somebody the way, somebody so, someone's fortune, etc
  • ask -> a question, a favour, the price, after somebody, the time, around for somethinf/somebody, etc
En esta entrada hemos visto qué es el reported speech así como una breve introducción al reported speech con statements para entender el concepto de reported speech.

En futuras entradas vamos a profundizar en los siguientes tipos de reported speech:
  • Reported Statements
  • Reported Questions
  • Reported Orders
  • Reported Commands, Requests, Suggestions, etc

lunes, 3 de junio de 2013

Comparatives and Superlatives

Comparative: usamos el comparativo para comparar una persona o cosa con otra, usamos than después de un comparativo.

          He is older than me.

Superlative: usamos el superlativo para comparar una persona o cosa con más de una persona o cosa del mismo grupo, usamos the antes de un superlativo.

          He is the oldest person in the room.

Formación de comparativos y superlativos con adjetivos y adverbios:
  • con adjetivos de una sílaba, añadir -(e)r para el comparativo y -(e)st para el superlativo
          close - closer - closest

        Nota: los adjetivos de una sílaba terminada en vocal más consonante, 
       doblan la consonante

          big - bigger - biggest
  • con adjetivos de dos sílabas terminadas en -ly, -y, -w también añaden -er/-est
          narrow - narrower narrowest

        Nota: si acaban en consonante más y, reemplazamos la y por una i
       doblan la consonante

          tiny - tinier - tiniest
  • con otros adjetivos de dos sílabas o adjetivos con más de dos sílabas, el comparativo y el superlativo se forman con more/most
          intelligent - more intelligent - most intelligent
  • con adverbios que tienen la misma forma que sus adjetivos añadimos -er/-est
          hard - harder - hardest
  • adverbios de dos sílabas o compuestos toman more/most
          slowly - more slowly - most slowly
  • formas irregulares
          good - better - best
          bad - worse - worst
          much - more - most
          little - less - least
          far - farther/further - farthest/furthest
          many/lots - more - most



Types of comparisons
  • as + adjective + as (para mostrar que dos personas o cosas son similares), en oraciones negativas usamos not as/so...as
          The blue skirt is as expensive as the red one.
  • less + adjective + than (expresa diferencia entre dos personas o cosas), el opuesto es more...than
          Paul is less successful than his brother.
  • the least + adjective + of/in (compara una persona o cosa con dos  o más personas o cosas en el mismo grupo), el opuesto es more...of/in
          She is the least ambitious person in the company.
  • much/a lot/far/a little/a bit/slightly + comparative (expresa el grado de diferencia entre dos personas o cosas)
          Brian is slightly older than Claire.
  • comparative and comparative (expresa que algo está incrementando o decreciendo)
          The traffic gets worse and worse every day.
  • the + comparative..., the + comparative (para expresar que dos cosas cambian juntas o que una depende de la otra)
          The longer the day went on, the more tired she became.
  • by far + the + superlative (enfatiza la diferencia entre una persona o cosa y dos ó más personas o cosas en el mismo grupo)
          Last year was by far the best the company has ever had.


lunes, 20 de mayo de 2013

Speaking - useful expressions (1)

En esta entrada vamos a ver expresiones útiles para el speaking, muy especialmente si te vas a presentar a un examen de certificación de Cambridge.

En la parte oral de un examen de certificación de Cambridge es muy habitual el tener que acabar, de una u otra manera, describiendo lo que ves en una fotografía.

Imagínate que en esa fotografía aparece una persona. Pues bien, vamos a ver expresiones que te podrían resultar útiles si quisieras describir a una persona:

          She's wearing/holding/sitting/standing...
          She looks (+ adjective)
          She looks like a/an (+ noun)  

Estas expresiones son útiles para no parecer repetitivo con los típicos:

          She is (+ adjective)
          She has got long, brown hair.

Imagínate que en la foto aparece lo que sea en un primer plano y está sucediendo algo o hay algo  destacable en un segundo plano, hay algo que llama la atención detrás de ese primer plano. Pues ese segundo plano sería denominado en inglés como background. Por ejemplo, imagínate una foto de una fiesta. En esa foto aparecen tus amigos y detrás un grupo de gente bailando. Con respecto a esa foto se podría decir algo del estilo:

          In this photograph we can see my friends in Anne's party.

Tras esto puedes ir describiendo brevemente a cada uno de tus amigos. Cuando acabes, si quieres decir algo de la gente que se ve detrás de tus amigos, puedes recurrir a la palabra background diciendo algo como:

          In the background there is a gruop of people who...

Espero que esta entrada te haya sido de utilidad. Cualquier cosa que se me vaya ocurriendo respecto al speaking iré redactando nuevas entradas al respecto.

lunes, 6 de mayo de 2013

Aprende inglés con youtube - Vaughan

Youtube no sólo sirve para ver vídeos graciosos o los vídeos musicales de nuestras canciones favoritas. También podemos aprender inglés. En esta entrada vamos a conocer el canal que tiene Vaughan en esta famosa página:


Espero que os guste y os sirva de utilidad.

lunes, 15 de abril de 2013

Inglés para niños II

En seriespepito está Magic English de Disney (para acceder pinchar aquí). Una buena forma para que los niños aprendan inglés de manera amena.

El enlace anterior también lo encontrarás en la sección Inglés para niños de este mismo blog.

lunes, 1 de abril de 2013

Prepositions - from

FROM tiene dos usos principales, a saber:

1. ORIGEN O PROCEDENCIA.

Se usa para expresar que:

a. Un elemento se origina a partir de otro:

          This formula derives from the work of Da Vinci.

          Esta fórmula deriva del trabajo de Da Vinci.

b. Una cosa o persona proviene de determinado lugar.

          Paula comes from Argentina.

          Paula viene/es de Argentina. 
          This bird comes from Brazil.
          Este pájaro proviene de Brasil.

2. PUNTO DE INICIO O PARTIDA.

Se usa para indicar los puntos de inicio o partida de acciones, eventos o espacios. Señala cuándo comienzan o comenzaron las cosas. Normalmente la estructura usada es FROM ... 
TO ....

          The art exhibition was held from Monday to Friday.

           La muestra de arte tuvo lugar de lunes a viernes.
          Father works from 9 to 5.
          Papá trabaja de 9 a 17 horas. 

IMPORTANTE: Con los tiempo perfectos, se utiliza SINCE (desde). No es habitual utilizar FROM. Observa estos ejemplos: 

          The shop is open FROM morning. >> Present Simple
          La tienda está abierta desde la mañana.

          I have been working SINCE morning. >> Present Perfect
          He estado trabajando desde la mañana.

          ("I have been working from morning" >> NOT CORRECT)

martes, 19 de marzo de 2013

Difference in meaning between the to-infinitive and -ing form

Algunos verbos pueden ir seguidos por to-infinitive o por -ing form con un cambio en el significado.

forget + to-infinitive = not remember - He forgot to lock the door.
forget + -ing form = not recall - I'll never forget travelling around India.


remember + to-infinitive = not forget - Did you remember to turn off all the lights?
remember + -ing form = recall - I remember talking to Jane at the party.


mean + to-infinitive = intend to - I'm sorry I never meant to upset you.
mean + -ing form = involve - If I get this job I'm afraid it will mean moving nearer to the city centre.


regret + to-infinitive = be sorry to (usado normalmente en el presente simple con verbos como say, inform, tell) - We regret to inform passengers that the British Airways flight to Heathrow has been cancelled.
regret + -ing form = feel sorry about - I regret losing touch with my old friend Stuart.


try + to-infinitive = do one's best, attempt - She tried to call you but she couldn't get through.
try + -ing form = do something as an experiment - Why don't you try changing the batteries?


stop + to-infinitive = stop temporarily in order to do something else - After a couple of hours we stopped to have a rest.
stop + -ing form = finish doing something - At five o'clock everyone stopped working  and went home.




lunes, 4 de marzo de 2013

-ing form

La forma -ing es usada:
  • como sustantivo
          Smoking is very bad for your health.
  • después de ciertos verbos: admit, appreciate, avoid, continue, deny, fancy, go (for activities), imagine, mind, miss, quit, save, suggest, practise, consider, prevent, etc
          Can you imagine winning the lottery?
  • después de love, like, enjoy, prefer, dislike, hate, etc para expresar preferencia
          Jamie enjoy talking to his friends on the phone.

      pero para expresar una preferencia específica (would like, would prefer, 
       would love) usamos to-infinitive:

          I would love to go to New York.
  • después de expresiones como be busy, it's no use, it's (no) good, it's (not) worth, what's the use of, can't help, there's no point in, can't stand, have difficulty (in), have trouble, etc
          There is no point in talking to the boss about it, he never listens to 
          us.
  • después de spend, waste or lose (time, money, etc)
          He spent a lot of time and money repairing his car.
  • después de la preposición to con verbos y expresiones como look forward to, be used to, in addition to, object to, prefer (doing something to something else)
          He prefers swimming to playing football.
  • después de otras preposiciones
          He was thinking of quitting his job.
  • después de los verbos hear, listen to, notice, see, watch y feel para describir una acción incompleta
          I heard Nicky talking to Chris. (I only heard part of the conversation)

       Usamos el infinitivo sin to con los verbos anteriores para describir la 
       acción completa

          I heard Nicky tell the story. (I heard the whole story)

lunes, 18 de febrero de 2013

to-infinitive

El infinitivo con to, to-infinitive, es usado:
  • para expresar propósito
          Carl called to talk about our plans for tomorrow.
  • después de ciertos verbos (agree, appear, decide, expect, hope, plan, promise, refuse, etc)
          They expect to finish the building work this afternon.
  • después de would like, would prefer, would love, etc para expresar una preferencia específica
          I would prefer to go out for dinner tonight.
  • después de adjetivos que describan sentimientos/emociones (happy, sad, glad, etc), expresan buena o mala disposición (willing, eager, reluctant, etc), relativos al carácter de una persona (clever, kind, etc) y los adjetivos lucky y fortunate.
          I was sad to hear that Carol had lost her job.

       Con adjetivos que se refieren al carácter podemos usar una construcción 
       impersonal.

          It was kind of you to help Andrea with her essay.
  • después de too/enough
          It isn't warm enough to go out without a coat.
  • para hablar sobre un evento inesperado, normalmente con only.
          I finally arrived at the airport only to find that my flight had been 
          cancelled.
  • con it+be+adjective/noun
          It was easy to find the house after all.
  • después de be+first/second/next/last etc
          She was the first person to congratulate me after the game was over.
  • después de verbos y expresiones como ask, learn, explain, decide, find out, want, want to know, etc cuando van seguidos de una palabra de pregunta (question word)
          The maths teacher explained how to solve the problem.

       Pero hay excepciones como why que va seguido por sujeto + verbo
       NO por un infinitivo.

          I wonder why she didn't tell us.
  • en expresiones como to tell you the truth, to be honest, to sum up, to begin with, etc
          To tell you the truth I didn't expect that you would come.

       Nota: cuando dos to-infinitives están unidos por and u or, el to del 
       segundo infinitivo puede ser omitido.

          I would like to go and see what is happening for myself.

El infinitivo sin to, infinitive without to, es usado:
  • después de verbos modales
          Beth can speak German and Italian.
  • después de los verbos let, make, see, hear and feel pero usamos el infinitivo con to en la forma pasiva de los anteriores verbos. Compara las siguientes oraciones:
          They made him fill out a lot of forms.
          He was made to fill out a lot of forms.

       Nota: cuando see, hear y watch están seguidos por la forma -ing no 
       hay cambio en la pasiva.

          He saw me talking to Anna.
          I was seen talking to Anna.
  • después de had better y would rather
            We had better take the train because the traffic is very bad at the 
          moment.
  • help puede ir seguido de to-infinitive o infinitive without to
          She helped me (to) choose the carpet for the living room.

lunes, 4 de febrero de 2013

Both/Neither - All/None - Either

Both se refiere a dos personas, cosas o grupos. Tiene un significado positivo y está seguido por un verbo en plural.

          Both men used to live in Brighton.

Neither se refiere a dos personas, cosas o grupos. Tiene un significado negativo y está seguido por un sustantivo contable singular. Sin embargo, la estructura Neither of + plural noun phrase puede ir seguido por un verbo en singular o en plural (en afirmativo).

          Neither shop had the CD I was looking for.
          Neither of them has been to Paris before.

All se refiere a más de dos personas, cosas o grupos. Tiene un significado positivo y está seguido por un verbo en plural.

          All of the rooms have en-suite bathrooms and air conditioning.

Nota: Both/All pueden ir:
         (a) después del verbo to be -> They are both/all very tired.
         (b) después del verbo auxiliar y antes del verbo principal -> They have 
                  both/all been working very hard.

Whole es usado con sustantivos contables en singular pero no se usa con sustantivos incontables. Estructuras:

     a/the/this/my etc + whole + noun = all of + a/the/this/my etc + noun

          She ate the whole pizza.
          She ate all of the pizza.

          She spent all of her money.
          NOT: She spent the whole of her money.

     the whole + day/morning/week/year etc = All + 
     day/morning/week/year etc

          She's been working in the restaurant all morning.
          She's been working in the restaurant the whole morning.

None of se refiere a dos o más personas, cosas o grupos y tiene un significado negativo. Es usado con sustantivos o pronombres objeto y puede ir seguido tanto por un verbo en singular como en plural.

          None of the islands is/are inhabited.

Either se refiere a dos personas, cosas o grupos y  está seguido por un sustantivo contable singular . Sin embargo, la estructura Either of + plural noun phrase puede ir seguido tanto por un verbo en singular como en plural.

          Either dress is fine.
          Either of the dresses is/are fine.

Podemos usar not...either (of) en lugar de neither (of).

Either también puede ser usado al final de una oración negativa.

          "I have never seen Andy's flat." "I haver never seen it either."

Both...and es seguido por un verbo en plural.

          Both Rob and John go to the cafe every day.

Neither...nor/Either...or pueden ir seguidos tanto por un verbo en plural como en singular.

          Neither Italy nor Spain is/are going to sign the treaty.






lunes, 21 de enero de 2013

Linking words

Linking words muestran la relación lógica entre oraciones o partes de oraciones.

Positive addition

and, both...and, besides (this/that), moreover, what is more, in addition (to), also, as well as (this/that), furthermore, etc

          The assistant was both friendly and helpful.

Negative addition

neither (...nor), nor, neither, either, etc

          Neither Sam nor I went to the meeting.

Contrast

but, although, in spite of, despite, while, whereas, however, even though, on the other hand, yet, still, etc

          Even though we played very well we still lost the match.

Giving examples

such as, like, for example, for instance, especially, in particular, etc

          The weather has been excellent this week. Saturday in particular was 
          very hot and sunny.

Cause/Reason

as, because, because of, since, for this reason, due to, so, as a result (of), etc

          He had to take the bus because his car had broken down.

Condition

if, whether, only if, in case of, in case, provided (that), providing (that), unless, as/so long as, otherwise, or (else), on condition (that), etc

          Amy's dad said she could go to the party as long as she was home by 
          eleven o'clok.

Purpose

to, so that, so as (not) to, in order (not) to, in order that, in case, etc

          Dan went to the bank to get some money.

Effect/Result

such/so...that, so, consequently, as a result, therefore, for this reason, etc

          She doesn't really like her flat so she is looking for somewhere else to 
          live.

Time

when, whenever, as, as soon as, while, before, untill/till, after, since, etc

          We'll go out as soon as you here here.

Exception

except (for), apart from, etc

          I've paid all of the bills, except for the electricity one.

Relatives

who, whom, whose, which, what, that

          That's the girl who works in the bookshop.

Listing Points

To begin: initially, first, at first, firstly, first of all, to start/begin with, etc

          First he packed his suitcase.

To continue: secondly, second, after this/that, afterwards, then, next, etc

          Next he called for a taxi.

To conclude: finally, lastly, in the end, at last, eventually, etc

          Eventually he left for the station.

Summarising: in conclusion, in summary, to sum up, on the whole, all in all, altogether, in short, etc

          All in all it was one of the best holidays of my life.


viernes, 4 de enero de 2013

Apuntes inglés en pdf (2)

Esta entrada está dedicada a ejercicios de gramática y vocabulario en pdf.

Voy a adjuntar un enlace tanto para profesores como para alumnos. Se trata de ESLPDF.com, una web con actividades en pdf para visualizar o imprimir. El contenido ha sido creado por profesores de inglés.

Está dividida en secciones de gramática y vocabulario. Los ejercicios están secuenciados según el nivel al que corresponden. Las hojas en pdf contienen las soluciones al final de la página, por lo que también puede servir de autoestudio.

Para visualizar los archivos pdf necesitarás tener instalado en tu ordenador un lector de pdf como Adobe Acrobat Reader. En caso de no tenerlo instalado lo puedes hacer desde aquí.